A Fool with a tool is still a fool

A Fool with a tool is still a fool

Waar veel mensen AI zien als een doel, zie ik dit als een middel net als veel andere digitale tools en middelen. Definieer je probleem en kijk dan of AI kan ondersteunen bij jouw oplossing. Michiel deelt zijn bevingen over het Emerce B2B digital event. 

Afgelopen donderdag bezocht ik samen met twee collega’s het Emerce B2B digital event. In deze blog deel ik, Michiel Verheij, mijn meest opmerkelijke bevindingen.

De essentiële sucessfactor - Change management

Tijdens het event woonden we presentaties bij van diverse B2B bedrijven en herkenden direct elementen die overeenkomen met ons eigen werk binnen projecten. Een veelbesproken onderwerp was het belang van organisatorische verandering in digitale trajecten dat veel aandacht verdient. Change management is een essentiële succesfactor voor een project of traject waarbij de continue betrokkenheid van het topmanagement een kritische randvoorwaarde is om succesvol te zijn.

Ken je klant en sector

Bij TRIMM weten we hoe essentieel het is om de sector en klanten van onze partners door en door te kennen voor de start van een project. Buyer journeys en persona’s in kaart brengen vormt vaak de basis van onze grotere programma’s en projecten. Zo bevestigde Huisman Equipment het belang van sectorinzicht tijdens hun presentatie. In deze presentatie werd expliciet genoemd dat feeling met hun sector of het daarin willen verdiepen een belangrijk aspect was bij de keuze van een partner. TRIMM richt zich in eerste instantie op de High-Tech & Manufacturing sectoren en weet wat de ontwikkelingen, processen maar ook cultuur in deze sectoren zijn. Dit maakt dat je veel eerder op snelheid komt in een traject. Het goed begrijpen van de leefwereld van jouw klant tilt de klantrelatie en onze gezamenlijke prestaties naar een hoger niveau.

 

AI, a fool with a tool is still a fool

Ook in dit event werd er weer ingezoomd op AI, zoals momenteel online en ook offline het geval is. Ondanks het feit dat AI-ontwikkelingen razendsnelle vooruitgang boeken, wat ze trouwens ook al langer deden, krijg ik persoonlijk nogal eens jeuk van alle AI-hype. Net als bij de Gartner Hype cycle worden vaak de korte termijn ontwikkelingen overschat en de lange termijn ontwikkelingen onderschat. Tijdens het event werd er duidelijk genoemd dat AI geen doel is, maar een middel. Voor mij geldt dit voor allerlei digitale tools en middelen. Definieer je probleem en kijk dan of AI een rol kan spelen bij het oplossen van dit vraagstuk. Een ander duidelijk aspect was het uitproberen en testen nu het nog kan, omdat we met veel aspecten nog aan het beginpunt staan, waarbij de nadruk werd gelegd om vooral te beginnen.

 

Kijkend naar de bovenstaande punten werden wij weer gesterkt in onze filosofie dat het menselijke aspect van wezenlijk belang is in trajecten waarin digital een wezenlijk element vormt. De integratie van menselijke creativiteit, empathie en context zorgt ervoor dat digitale tools effectief en betekenisvol worden ingezet.

Gepubliceerd op: 3 mei 2024