Composable Commerce
Composable Strategy: De toekomst van flexibiliteit in de digitale wereld
De wereld verandert in een rap tempo. Veel organisaties vinden het lastig om flexibel te blijven en daarmee in te kunnen spelen op veranderingen in de markt, nieuwe technologie en hetgeen klanten verlangen. Idealiter zou je als organisatie, teamsamenstelling en technologie steeds willen optimaliseren om te voldoen aan de laatste standaarden en aantrekkelijk te blijven voor zowel klanten als medewerkers. Maar hoe kan dit worden bereikt? Wat is hiervoor nodig?
Composable Commerce: De laatste totale Re-platforming?
Re-platforming is vaak een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Het vergt aanzienlijke investeringen en resulteert vaak in een systeem dat in wezen dezelfde functionaliteiten biedt als het oude, net wanneer je denkt klaar te zijn met de ontwikkeling ervan. Kan dit niet anders? Een visie gebaseerd op composable commerce maakt een totale re-platforming waarschijnlijk overbodig.
Wat is Composable Commerce?
Composable commerce is een model ontwikkeld door Gartner. Hierbij worden de klantreis, de technische architectuur en de functionele bouwblokken (functies) gecombineerd tot één strategie en platform. Dit platform blijft flexibel doordat de afzonderlijke functies gecombineerd kunnen worden en eenvoudig vervangen kunnen worden door goedkopere, betere of modernere alternatieven. Het resultaat is een modulair systeem, in tegenstelling tot een moeilijk aanpasbaar monolithisch systeem. Dit modulaire systeem wordt sneller ontwikkeld, is gemakkelijker aan te passen en er hoeft alleen gefocust te worden op de functies die daadwerkelijk nodig zijn. Hierdoor ben je sneller in staat om te reageren op de markt dan je concurrenten en kun je klanten blijven verbazen.
Voordelen en uitdagingen van Composable Commerce
Voordelen
- Flexibiliteit en wendbaarheid: je kiest voor de softwarecomponenten die het beste zijn voor de functie die het vervult in lijn met de strategie en doelstellingen. Hierdoor is de organisatie beter en langer in staat het systeem te gebruiken en mee te bewegen met marktbehoeften.
- Efficiëntere inzet van software: alleen hetgeen je nodig hebt, activeer je.
- De beste customer experience: meer vrijheid om klanten de beste ervaring te geven.
Uitdagingen
- Maak de setup niet te complex: gebruik wat je ook echt nodig hebt.
- Regel je onderhoud goed in: helder wie, wat beheert en onderhoudt.
- Voer goede ketenregie zodat de uitrol effectief blijft.
Ook MACH?
MACH staat voor Microservices, API-first, Cloud-native, en Headless. Dit is een overtuiging van veel technologiepartijen dat je op deze wijze de perfecte composable setup kunt neerzetten. Deze architectuur zorgt voor een flexibele en robuuste digitale infrastructuur.
Moet alles in één keer of kun je bestaande componenten hergebruiken?
MACH is een visie voor een flexibele en robuuste setup van je digitale platformen. Bij een re-platforming kun je ervoor kiezen om meteen een volledig MACH-compliant platform te ontwikkelen. Echter, indien het huidige landschap componenten bevat die goed werken en fantastische mogelijkheden bieden, hoeft niet het volledige platform in één keer vervangen te worden. Het kan ook in stappen. Uitzonderingen kunnen geaccepteerd worden, mits deze via API’s snel genoeg verbonden kunnen worden.
TRIMM en Composable Commerce
Bij TRIMM werken we al vele jaren volgens de filosofie van composable commerce. We selecteren de beste tools die samen een goed werkende oplossing vormen en het gewenste resultaat behalen. Met onze partners zoals Commercetools, Magnolia DXP, Elasticsearch en Keycloak creëren we composable oplossingen die kunnen koppelen met onder andere Infor M3, SAP, Microsoft Dynamics, Salesforce CRM/Pardot en Hubspot. We hebben ook de ervaring met tools zoals Shopify en Magento. Dus het re-platformen van bestaande oplossingen valt bij ons zeker in vertrouwde handen.
Conclusie
In een wereld die constant verandert, biedt composable commerce een flexibele en efficiënte manier om digitale platforms op te bouwen en aan te passen. Door gebruik te maken van een modulaire aanpak en de MACH-principes, kunnen organisaties snel inspelen op veranderingen in de markt en de technologische vooruitgang. Dit zorgt ervoor dat ze niet alleen concurrerend blijven, maar ook blijven voldoen aan de verwachtingen van hun klanten en medewerkers. Bij TRIMM omarmen we deze benadering om de beste oplossingen te bieden aan onze klanten.
Ondersteuning nodig bij Composable Commerce?
Heb jij uitdaging om te starten met Composable Commerce? Of moet een bestaande oplossing vernieuwd worden? Neem dan gerust contact met ons op via het formulier of via 053 - 4800480 en vraag naar Marc Woesthuis. We komen zo snel mogelijk bij je terug!
Alle velden met een * zijn verplicht.