5 drempelverlagende tips om te starten met vakinhoudelijk bloggen
5 drempelverlagende tips om te starten met vakinhoudelijk bloggen
Als bedrijf heb je het meest aan je ambassadeurs (lees: werknemers) als het gaat om het vertellen van je bedrijfsverhaal en expertise. Vakinhoudelijke blogs zijn een mooie manier om dit bij je beoogde prospects te krijgen. En, wanneer goed verspreid in je netwerk, kunnen ze zorgen voor hele goede leads.
Maar: het daadwerkelijk schrijven van een blog roept vaak weerstand bij collega's die er niet of nauwelijks mee bezig zijn. En dat is niet gek, want wanneer je niet dagelijks bezig ben met content creatie, is het in eerste instantie ook best onwennig. Vaak zie ik toch dat de wil er wel is! Ik heb daarom een aantal punten op een rijtje gezet die ik vaak hoor, met daarbij tips en argumenten om het starten met bloggen gemakkelijker te maken.
1. Goed nieuws: iedereen kan schrijven
Dit hoor ik vaak in mijn omgeving: ik ben geen schrijver dus ik ben geen blogger. Nou, dan heb ik goed nieuws: iedereen kan schrijven! Iedereen is in staat om zijn verhaal op de een of andere manier onder woorden te brengen, of dat nu mondeling, geschreven of visueel is. Dat wil niet zeggen dat je verhaal direct goed is, maar vaak kan een communicatie of marketing expert je al een heel eind op weg helpen.
2. Bekijk een blog als een gesprek, structuur komt later wel
Wanneer je begint met het schrijven van een blog, bedenk dan vooral hoe jij je verhaal (mondeling) aan een vakgenoot zou vertellen. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen: hoe zou jij informatie over je gekozen onderwerp willen ontvangen? Hoe zou jij het aan jezelf uitleggen? En wat zijn interessante feitjes, en wat vooral niet?
3. Fabel: een succesvolle blog, is een lange blog
Een van de grootste aannames in de wereld van bloggen: een blog moet lang zijn om succesvol te zijn. Dit is absoluut niet waar. Bedenk dat bezoekers van een pagina vaak luttele secondes naar een pagina kijken en content ‘scannen’. Let maar eens op, dat doe je zelf ook. Als het je interesseert, lees je verder. Zorg er daarom voor dat je blog logisch ingedeeld is, je heldere subkopjes gebruikt, en niet al te ingewikkelde taal gebruikt.
4. Wees niet bang voor negatieve reacties
Het is altijd eng om iets te doen wat je (nog) nooit eerder hebt gedaan. Maar zoals Pipi Langkous ooit zei: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik ben er vast heel goed in’. En dat is hetzelfde met bloggen. En ja, er zullen altijd mensen komen met (negatieve) feedback. Zie dit als een waardevolle bijdrage aan je blog: wat kun je de volgende keer (beter) op een andere manier doen, en leer hieruit wat je doelgroep écht boeit.
5. Ik heb geen ervaring, dus ik kan/wil niet gaan bloggen
Maar je hebt wel ervaring en plezier in het werk wat je doet! En zoals ik eerder zei, is iedereen een schrijver. Wees daarom niet bang om te starten. Bij TRIMM vraag ik collega's daarom altijd om zoveel mogelijk informatie aan te leveren, zodat ik hun verhaal op de juiste manier kan vertellen. En zoals ik eerder al zei: het hoeft de eerste keer echt niet perfect te zijn. Dus... waar wacht je nog op?
Meer weten over bloggen?
Heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt over bloggen, of content creatie in het algemeen? Of heb je een een andere vraag? Laat het ons weten via onderstaand contactformulier. We zullen dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.
Alle velden met een * zijn verplicht.