A Day Full of Inspiration at the NIMA Marketing Days

Op donderdag 13 juni was het zover: de NIMA Marketing Day.

Met maar liefst vier collega’s gingen we naar dit marketingfestival in Utrecht. Het zou een dag vol inspiratie, innovatie en onmisbare inzichten opleveren. De meest vooraanstaande marketeers en experts kwamen samen om de nieuwste trends en ontwikkelingen in de marketingwereld te delen, samen met zo’n 1500 andere marketingprofessionals.

 

De kracht van een slecht idee

De dag begon vroeg, om half 7 verzamelden we ons bij het TRIMM-kantoor voor de rit naar Utrecht. Bij aankomst werden we verwelkomd met een heerlijke kop koffie en na een kiekje in de photobooth namen we plaats in de grote zaal voor de eerste kennissessie van Rico Bakker. Het thema van zijn showcase was “De kracht van een slecht idee”

Zit je vast in je productontwikkeling of marketingcampagne? Bedenk dan eens wat het slechtste idee zou zijn. De kans is namelijk groot dat je dan met een onorthodox idee komt dat tot de beste oplossing leidt. Ons brein werkt zo dat we vrij snel problemen oplossen door logisch en realistisch te denken. Dat is waardevol, alleen zorgt het er soms ook voor dat we vast komen te zitten in ons denken en daardoor niet innoveren en er geen creativiteit is. Geen verandering. Als we anders leren denken los van de ‘vastgeroeste patronen’, kunnen we ook met nieuwe oplossingen komen.

Parallelsessies: van Ai tot marketing maturity

Na de algemene sessie begonnen de parallelrondes. In totaal waren er zes rondes met diverse sessies, van AI-trends, de social strategie van Praxis, tot aan branding in B2B. Voor elke marketeer zaten er interessante sessies tussen. Inspirerende voorbeelden van data-gedreven marketing en hoe je de klant centraal stelt kwamen naar voren.

Een van de sessies die ik bijwoonde was van Wolky’s, over hun volgende stap naar relevante e-commerce. Zij bespraken de pijlers van marketing maturity. Er zijn volgens hen zes verschillende pijlers die verandering de digitale volwassenheid teweegbrengen, namelijk:

  •  Team
  • Organisatie & proces,
  • Tooling
  • Strategie & performance
  • Data & klantinzicht
  • Merk & content.

Key is om deze pijlers gelijkmatig te laten groeien en dus in balans te houden. Na afloop haastte ik mij naar een andere zaal voor de sessie van Praxis samen met Monkeys & Bananas over hun social strategie. Hier bespraken ze de belangrijke lessen zoals het belang van een goede briefing, vooruit werken in batches, content maken voor je doelgroep en korte video's produceren en ook écht kort houden. Short content (korte video’s) worden vaker langer bekeken ten opzichte van lange video’s.

Whole Brain Thinking-methode: Branding in B2B

De derde sessie ging over het belang van branding in B2B en hoe onze linker- en rechterhersenhelft functioneren. Onze linkerhersenhelft richt zich op performance marketing (rationele metrics), terwijl de rechterhersenhelft zich bezighoudt met brand marketing (emotionele metrics). Volgens de Whole Brain Marketing-methode is een goede balans tussen deze twee essentieel. Performance marketing genereert omzet op korte termijn, terwijl branding waarde op de lange termijn opbouwt. Bij de meeste bedrijven is de verhouding 80%/20% terwijl een verdeling van 40%/60% het meest effectief blijkt te zijn. B2B-bedrijven richten zich vaak op prijs en functies en vermijden promotie van het overkoepelende merk. Investeren in branding vergemakkelijkt het werven van nieuwe klanten, stimuleert cross-selling, verbetert de naamsbekendheid en leidt uiteindelijk tot algehele omzetgroei.

 

Trends en ontwikkelingen op het gebied van AI

AI was een hot topic tijdens deze dag. De vierde en vijfde sessies gingen over AI en de afname van websiteverkeer. Door het gebruik van ad blockers, AVG-regels, regelgeving omtrent third-party cookies en GenAI Search neemt het verkeer op websites steeds verder af. Google AI is al live in Amerika en komt snel naar Europa. Het advies is om je voor te bereiden op deze daling in verkeer door je kanaalinvesteringen aan te passen en te focussen op conversiegerichte zoekwoorden, gated content en mogelijk een herpositionering van traditionele kanalen zoals e-mail. Google streeft naar de optimale zoekervaring, wat betekent dat zoekopdrachten steeds meer conversiegericht en gepersonaliseerd worden. Test je campagnes en begrijp je doelgroep beter dan ooit om een drop in traffic te voorkomen.

 

Afsluitende borrel

Na de parallelrondes was er nog een afsluitende keynote van Nestlé over greenwashing en communiceren over duurzaamheid. De dag werd afgesloten met een gezellige borrel, waarna we huiswaarts keerden met een privé karaoke sessie tijdens de autorit. We kijken terug op een leerzame en goed georganiseerde dag vol inspiratie en nieuwe inzichten.