“Bij TRIMM krijg je als werkstudent veel verantwoordelijkheid, en ook veel waardering voor wat je doet”
“Bij TRIMM krijg je als werkstudent veel verantwoordelijkheid, en ook veel waardering voor wat je doet”
Bart Zomer werkt momenteel als werkstudent bij de Performance Cloud van TRIMM. Deze organisatie is onderdeel van TRIMM en houdt zich bezig met hosting, platformbeheer, security, en performance. In dit interview vertelt Bart alles over zijn ervaringen hier.
Hi Bart, welke studie volg je momenteel?
Momenteel volg ik de studie HBO-ICT, in de richting IT Service Management aan Saxion in Enschede. Ik zit in mijn laatste jaar, dus dit jaar ga ik afstuderen.
Waar hou je je mee bezig bij TRIMM?
Binnen Performance Cloud houden we ons bezig met systeembeheer en hosting. Ik houd me voornamelijk bezig met het oppakken van tweedelijns tickets. Dit zijn problemen die niet meteen opgelost kunnen worden omdat ze technisch complex zijn. Aangezien ik werkstudent ben en daarom onderdeel uitmaak van PiT, het talentontwikkelingsprogramma van TRIMM, is er veel ruimte om te leren. Om deze reden ben ik vrij om verschillende projecten op te pakken waarin ik dan goed begeleid wordt. Dit kan variëren van het opzetten van hele infrastructuren tot bijvoorbeeld volledige migraties naar de Cloud.
Hoe ben je bij TRIMM terecht gekomen?
Ik zat in het eerste jaar van mijn studie en zat in de ruimte van mijn studievereniging te werken toen om 16:00 uur ineens alle tafels aan de kant werden geschoven. Er werd mij gevraagd om weg te gaan omdat er een netwerkborrel ging beginnen. Dit leek mij wel interessant dus ik besloot even te blijven. Er waren eigenlijk alleen maar bedrijven die programmeurs en software engineers zochten. Toen kwam Joeri, destijds de HR-medewerker van TRIMM, naar mij met de vraag of er iets interessants tussen zat. Ik vertelde dat er voor mijn richting, IT Service Management, niet echt relevante bedrijven tussen zaten. Joeri gaf aan dat hij nog wel een vacature voor mij had bij systeembeheer. Hij vertelde over de werkzaamheden en het PiT-programma. Diezelfde week ben ik meteen gaan solliciteren en ik kreeg vervolgens de baan. Het is dus echt op mijn pad gekomen!
Zodoende werk ik hier nu inmiddels 2,5 jaar. Eerst als werkstudent, vervolgens als stagiair en inmiddels ben ik weer werkzaam als werkstudent. Het lijkt mij ook erg leuk om hier te gaan afstuderen.
Het bevalt je dus wel goed?
Het bevalt heel goed! Er hangt een hele fijne werksfeer en ik zie het dan ook echt als één grote TRIMM-familie. De sfeer is vrij informeel, waardoor er naast de werkzaamheden ook ruimte is voor humor. Elke dag is weer een nieuwe ervaring en er zijn steeds weer nieuwe uitdagingen die op mijn pad komen. Er is veel ruimte voor kennisdeling en ontwikkeling, dat spreekt mij heel erg aan. Laat ik het zo zeggen: je krijgt bij TRIMM veel verantwoordelijkheid en veel waardering voor wat je doet.
Hoe ziet een werkdag er voor jou precies uit?
Ik begin ‘s ochtends met het doorkijken van het ticketsysteem. Hierin komen de tweedelijns klantvragen, problemen en storingen binnen. Ik kijk dan naar de tickets met de meeste prioriteit en ga hier vervolgens mee aan het werk. Naast het oplossen van tickets ben ik als werkstudent ook verantwoordelijk voor het controleren van deze tickets. Dit betekent dat ik binnen het team vraag naar de status van een ticket als deze al enige tijd openstaat. Dit doen we tijdens de stand-ups. Tijdens deze stand-ups bespreken we alle lopende zaken projecten. Ook is er tijdens deze stand-ups ruimte voor het geven of ontvangen van advies.
Naast het oppakken van tweedelijns tickets, werk ik ook aan eigen projecten en opdrachten, zoals het automatiseren van werkprocessen of het uitzoeken van nieuwe technieken. Als werkstudent krijg je de ruimte om hieraan te sleutelen. Zo heb ik voor een klant een volledig migratieproces van begin tot eind geïmplementeerd. Hiervoor heb ik ook klantgesprekken gevoerd wat ik erg leerzaam vond. Elke dag is anders en je weet nooit wat er de volgende dag gaat gebeuren.
Hoe ervaar je de begeleiding?
Voor de coronatijd zat iedereen op kantoor en was begeleiding makkelijker. Je kon gemakkelijk met je vraag naar iemand toe stappen. Het is soms wel lastig om thuis om begeleiding te vragen, maar iedereen zit in hetzelfde schuitje en is meegaand; als je vragen hebt kan je altijd bellen. Dus hoewel de begeleiding is veranderd sinds het thuiswerken, wordt er nog steeds moeite ingestoken om werkstudenten goed te begeleiden.
Wat zijn de verschillen tussen je periode als werkstudent en je periode als stagiair?
Als werkstudent heb ik een contract van 12 uur, en toen ik stagiair werd ging ik naar 40 uur. Tijdens mijn periode als stagiair wist ik precies wat er speelde omdat ik er elke dag was. Toen ik weer werkstudent werd (en dus weer 12 uur per week ging werken), merkte ik dat een werkweek van 12 uur zo om is en dat er veel informatie langs je heen kan gaan. Het is even wennen, maar dankzij de stand-ups blijf je toch nog op de hoogte van wat er in het team speelt. Als stagiair en als werkstudent krijg je eigenlijk evenveel verantwoordelijkheden. Je maakt immers in beide posities onderdeel uit van PiT. Veel verschil heb ik dus niet ondervonden.
Zou je na je studie terug willen keren bij TRIMM?
Ja, zeker wel! Het lijkt mij erg leuk om binnen TRIMM te gaan afstuderen en er na het afronden van mijn studie aan het werk te gaan. De hechte band van het team en de uitdagingen in het werk zijn hiervan de grootste redenen.
Bedankt, Bart!
Ook werkstudent worden of afsturen bij TRIMM? Je leest er hier alles over!