AIMP 2014: wat gaan we doen met al die data?
AIMP 2014: wat gaan we doen met al die data?
Afgelopen week vond het AIMP-congres plaats, met als thema: “Marketing in a disruptive world”. Zo ‘disruptive’ zag de wereld er overigens afgelopen dinsdag 11 maart niet uit: op de zonovergoten High Tech Campus in Eindhoven was het goed toeven voor de deelnemers aan het congres, die tussen de lezingen door veel aan het water en in de zon te vinden waren. Maar ondanks het mooie weer werden de lezingen goed bezocht door meer dan 150 professionals uit verschillende sectoren van de marketingwereld. En terecht. Het gevarieerde programma verzandde nergens in theoretische beschouwingen, maar bleef vooral praktisch en toepasbaar.
Een belangrijk thema dat ik bij verschillende sprekers terug zag komen, was dat bedrijven steeds meer kennis proberen te halen uit de enorme hoeveelheden data die we opslaan. Maurice Geraets, senior director automotive & mobility bij NXP Semiconductors vertelde bijvoorbeeld in zijn keynote dat er nu veel auto’s op de markt komen die extreem veel data opslaan met behulp van sensoren. Met deze data kan van alles geanalyseerd worden, zoals het rijgedrag van de bestuurder, de oorzaak van ongelukken of de prestaties van onderdelen.
NXP Semicondcutors ontwikkelt en produceert geavanceerde microprocessoren voor deze auto’s en Geraets voorspelt dat het niet lang zal duren totdat de auto’s verbinding gaan maken met de buitenwereld. Wanneer deze data naar de cloud worden geëxporteerd, dan heeft dat natuurlijk implicaties voor zaken als security en privacy.
Of wat te denken van auto’s die vanuit zichzelf naar 112 bellen bij een ongeluk? Dit is een van de voorbeelden waaraan je ziet dat het ‘internet of things’ waar we het jaren over gehad hebben, heel hard zijn intrede aan het doen is. Innovatie gaat ook hier zoals altijd sneller dan de wetgeving, dus we doen er goed aan om nu al zoveel mogelijk te regelen inzake privacy en veiligheid.
Relevanter door data
In de keynote van Vishal Chhatralia, global head of digital product management bij RS components, lag de focus ook op data, maar dan vanuit een heel andere invalshoek, namelijk: hoe kunnen we alle data die we verzamelen effectiever inzetten? RS Components heeft de Marketing Excellence Award van 2012 gewonnen dankzij de manier waarop zij search engine marketing (SEM), search engine optimisation (SEO), social media, behavioural targeting en geautomatiseerde e-mailmarketing heeft ingezet. Zij zijn een goed voorbeeld van hoe je op basis van alle data die je hebt, de juiste informatie aan je klanten kunt aanbieden.
Op basis van je gedrag op de website en wat RS Components verder van je weet, wordt informatie getoond die veel meer op maat gemaakt en gerichter is dan op een website die hier geen rekening mee houdt. En niet alleen op hun eigen site, maar ook op andere sites, door middel van retargeting.
Dan loop je op een gegeven moment natuurlijk tegen de dunne scheidslijn aan tussen goede marketing en het overschrijden van de privacygrens van de gebruiker aan. De filosofie van Chhatralia is dat de belangen van de klant te allen tijde op nummer één dienen te staan. Waar ligt de toegevoegde waarde voor de klant? En hoe draagt het toepassen van de informatie die wij over hem hebben, bij aan een betere dienstverlening? Dit centraal stellen van de klant zul je de komende tijd steeds nadrukkelijker gaan zien in de B2B-wereld. Inzicht in je klanten door big data op de juiste manier in te zetten, zorgt volgens Chhatralia voor grotere snelheid en verhoogde relevantie.
Samenvoegen van disciplines
Chhatralia pleit verder voor het samensmelten van verschillende disciplines om het verwerken van de data zo effectief mogelijk te kunnen inrichten. Denk bijvoorbeeld aan een marketingprofessional die ook kennis heeft van de technologie waarmee we de data verzamelen.
Maar niet alleen binnen bedrijven, ook tussen bedrijven onderling kan het nuttig zijn om kennis en expertise te delen. Zo bleek uit de sessie van Stan Bergenhenegouwen, head of marketing & strategy bij Pentair advanced water.
Het combineren van verschillende disciplines en samenwerking tussen bedrijven en organisaties kan een oplossing zijn in een tijd waarin ontwikkelingen en externe factoren elkaar steeds sneller opvolgen en het zaak is om de time to market van innovaties zo kort mogelijk te houden. Niet alleen als idee, de succesvolle bewijzen zijn er. Bergenhenegouwen gaat het online kanaal inzetten om dit nog verder te versnellen.
Geen marketingverhalen
Al met al was deze tweede editie van het AIMP-congres geslaagd en leerzaam. Er werden geen theoretische marketingverhalen verteld, maar er werd open en eerlijk praktische informatie uitgewisseld. Omdat de bezoekers voornamelijk professionals uit de industrie en marketing zijn, gaan de sprekers ervan uit dat iedereen de basis wel begrijpt en kan men die theorie achterwege laten. En dat zorgde voor een verfrissende en bijzonder praktische uitwisseling van informatie.