De dingen worden persoonlijk en Google+ komt naar je toe deze zomer
De dingen worden persoonlijk en Google+ komt naar je toe deze zomer
We gaan in 2015 nog relevanter worden, maar ook persoonlijker en mobieler. Van designers wordt een steeds bredere benadering gevraagd met een complete branding strategie en inhoud en vormgeving zullen meer en meer samensmelten. Ook belangrijk: Google+ gaat eindelijk doorbreken. Het zou tijd worden ook. Afgelopen maand maakte ik een rondje door het pand vroeg ik mijn collega’s naar de trends voor 2015 in hun specialisme. Aan het woord zijn nu Sebastiaan Dorgelo en Läslo Hut. Een aantal andere TRIMM’ers ging hen al voor in deel 1 en deel 2.
Läslo Hut, adviseur online business en communicatie, stelt dat we niets zeker weten, behalve dat de online wereld voortdurend verandert.
“Iedereen is er druk mee mensen te betrekken bij hun merk. Consumenten in de B2B en B2C-markt worden overstelpt door alle uitingen die duizenden marketeers voor hen bereiden. Het woud komt steeds voller te staan met bomen, dus je moet steeds beter je best doen om een boom te planten die in dat woud genoeg licht (aandacht) krijgt om te groeien. Hoe gaan de slimme marketeers dat doen in 2015? Allereerst door relevant te zijn. Ik weet het, een gruwelijke dooddoener, maar in 2014 hebben we nog veel te veel irrelevante stukken tekst de wereld ingestuurd. Ik wil de schrijvers van deze teksten bedanken voor de moeite, maar ik wil ze graag meegeven dat het pas zin heeft om over een onderwerp te schrijven als je daar ook daadwerkelijk iets over te melden hebt!”
Een trend die al jaren in gang is, is de explosieve groei van Audiovisuele content. Filmpjes dus. In 2015 zet deze trend onverminderd door: “YouTube is nummer twee onder de zoekmachines. Kijk je eigen analytics er maar eens op na. Ik durf te wedden dat dat ene YouTube filmpje vele malen beter scoort dan de teksten op je site. Het kan bijna niet anders of we gaan de cijfers serieus nemen en kwalitatief goede video’s maken.”
We zullen voor 2015 ook een verdere groei van de personalisatietrend gaan zien. “Hopelijk is het zwaar verouderde model van zo hard mogelijk schreeuwen nu echt voorbij. Een goede marketeer heeft goede tools nodig, waarmee echt goede segmentatie gerealiseerd kan worden in de uitingen.”
Die goede tools kosten natuurlijk wel wat en daar beginnen we steeds meer achter te komen, door schade en schande. “Geknoei en gehannes met goedkope tools levert vooral heel veel frustraties op en maar weinig klanten. Je zult daarom steeds meer zien dat we niet meer zonder nadenken willekeurige tools inzetten, maar dat we eindelijk goed gaan nadenken over wat we precies met een tool willen. We gaan ons afvragen aan welke data we behoefte hebben en dan gaan we precies die data verzamelen met de tools die daar het meest geschikt voor zijn.”
“Ik twijfel al jaren of ik hem op mijn lijstje ga zetten, maar ik denk dat het nu echt gaat gebeuren. We kunnen niet meer om Google heen en ik denk dat 2015 de definitieve doorbraak wordt van Google+. Het is al jaren een gigantisch netwerk, maar heel veel leden zijn slapende gebruikers en doen weinig met hun account. In 2015 gaat dat veranderen, niet in de laatste plaats dankzij de marktpositie van Android.”
De laatste trend die Läslo voorspelt voor 2015 is eigenlijk allang geen trend meer: mobile. “We kunnen urenlang discussiëren of een tablet nou wel of geen mobiel apparaat is voor wat betreft de user journey. Het maakt inmiddels niet veel meer uit. Mobile is al lang een commodity geworden en we hebben geen keuze meer. Zo’n 40 procent van het verkeer van YouTube komt vanaf mobiele apparaten. Need I say more?”
Sebastiaan Dorgelo, art director bij TRIMM, voorspelt dat de trajecten voor web-applicaties steeds ‘design-intensiever’ worden.
“De grenzen tussen digitaal en product-design vervagen en van designers wordt verwacht dat ze een heel systeem ontwerpen. Er moet een digitaal landschap worden vormgeven, dat vaak ook meteen door moet worden getrokken naar de fysieke wereld, bijvoorbeeld in de vorm van interfaces met connected devices, of drukwerk. Anders dan voorheen is het startpunt nu digitaal, waarna de rest volgt. Er wordt van designers een complete branding verwacht, met een bijbehorende seamless user experience: gebruikers willen overal dezelfde ervaring en nergens onderbroken worden in hun interactie met een bedrijf, onafhankelijk van device, locatie of tijdstip.”
Ook het goed vertellen van een verhaal krijgt een belangrijkste focus voor vormgevers, want inhoud en vormgeving gaan steeds meer hand in hand. “We zullen zien dat er nog meer aandacht zal komen voor goede typografie, helder design, verregaande versimpeling, voldoende, om niet te zeggen veel witruimte, een zorgvuldig gekozen kleurenpalet en een passende vormentaal. Verder verwacht ik een sprong in aandacht voor echt goede en unieke fotografie, ten koste van de tegenwoordig veel te veel gebruikte stockfotografie (jippie!). En video zal zijn grote vlucht voortzetten. Er zal steeds meer aandacht zijn voor het ontwikkelen van goede, relevante video’s om de verhalen effectiever over de bühne te brengen. Ook verwacht ik in dit kader de terugkeer van meer interactieve elementen en animatie. Websites worden belevingen, in plaats van statische ‘folders’.