Wat te doen tegen spam in Google Analytics?
Wat te doen tegen spam in Google Analytics?
Steeds vaker komt het voor dat statistieken in Google Analytics vervuild raken met spam. Vaak gaat het om verwijzingsverkeer: “bezoekers” die via een externe website op jouw website terecht komen. De mensen die spamverkeer genereren hebben een link van jouw website op hun eigen website geplaatst en laten zogeheten “bots” vervolgens jouw website bezoeken. Hierdoor lijkt het net of de bezoekersaantallen van je website omhoog schieten.
Marketeers gaan zich vervolgens afvragen waarom er zoveel “bezoekers” via een externe website op hun eigen website terecht komen en gaan op onderzoek uit: ze bezoeken die externe website. Dit is precies de bedoeling van de mensen die spamverkeer genereren. Hun websites staan namelijk vaak vol met reclame en door een verhoging van de bezoekersaantallen gaan ook hun reclame-inkomsten omhoog.
Naast spam via verwijzingsverkeer kan er ook sprake zijn van direct spamverkeer. Mensen die spam genereren kunnen bijvoorbeeld directe spam inzetten zodat verwijzingsspam minder opvalt. Normaalgesproken heeft een website namelijk meer directe bezoekers dan mensen die worden doorverwezen. Wanneer er ineens heel veel verwijzingsverkeer is kan dit opvallen. Direct spamverkeer is moeilijker te herkennen dan verwijzings-spamverkeer.
Waarom is spam in Google Analytics een issue voor bedrijven?
Voor bedrijven is het erg belangrijk om goed in de gaten te houden of Google Analytics statistieken niet vervuild raken met spam. Het uitsluiten van bezoeken van bots maakt data betrouwbaarder en relevanter, het voorkomt dat er verkeerde conclusies uit data worden getrokken. Wanneer de website van jouw bedrijf bijvoorbeeld ineens veel Chinese bezoekers trekt is het belangrijk eerst na te gaan of deze bezoekers geen bots zijn, voordat je aanraadt de website te vertalen naar het Chinees.
Wanneer je bezoekersaantallen van je website ineens omhoog schieten maar je conversieratio daalt is de kans groot dat je last hebt van spam in Google Analytics en is het belangrijk er wat aan te doen.
Wat kun je doen?
Gerwin Koppelaar, online marketeer bij TRIMM, vertelt in dit blogbericht op DutchCowboys dat je met een paar simpele stappen in Google Analytics veel spam kan uitsluiten. Door de checkbox ‘alle treffers van bekende bots en spiders uitsluiten’ aan te vinken onder ‘instellingen weergeven’ in het ‘dataweergave’ menu, worden de bots die bekend zijn bij het IAB automatisch uitgesloten.
Op deze blogs van Marketingfacts en Frankwatching wordt er stapsgewijs uitgelegd wat je kunt doen om spamfilters te creëren tegen directe spam en verwijzingsspam. Zo bestaan er bijvoorbeeld tools (zie blog Frankwatching) zoals Adwordsrobot die automatisch bekende spamdomeinen herkent en deze bezoekers niet meeneemt in de resultaten. De blog van Marketingfacts geeft daarnaast ook een duidelijk stappenplan hoe direct spamverkeer kan worden uitgesloten.