Trends 2015 door GriDD
Trends 2015 door GriDD
Nu het nieuwe jaar weer voor de deur staat, hebben we onze oren goed open gehouden tijdens een rondje langs de mensen van ons zusje GriDD. Dit is wat zij zien, als ze kijken naar de trends voor 2015 op hun eigen vakgebied.
UX: vervagende grenzen tussen B2B en B2C
Inge Nahuis – consultant en UX specialist
“De grenzen tussen B2C en B2B vervagen. Consumentengedrag ontstaat in industrie en de reflectie hiervan zie je in shops. User experience wordt ook daar van nog groter belang.”
UX: cross device, integrated UX is coming
Jeroen Grit – managing consultant en UX specialist
“Het herdenken van de interface voor andere devices buiten de kantooromgeving wordt steeds belangrijker. Het combineren en verder uitwerken van het always connected principe is belangrijk om locatieonafhankelijk, maar ook device onafhankelijk, te kunnen werken.
Daarbij wordt cross device user experience echt een must have en gaan we van het scherm ook naar onze omgeving: de ambient user experience. De eerste best practices op het gebied van een combinatie van fysieke en digitale user experiences worden zichtbaar. Er is veel complexiteit op deze gebieden: hoe gaan we user experiences designen met ambient in gedachte, en hoe houden we het praktisch?”
Storytelling is hot (again)
Mark Geljon – managing partner en story architect
“Storytelling is hot en ver voorbij de hype. Het is een manier van communiceren die niet meer weg te denken is in deze tijden. Een boost voor contentcreatie. Storytelling is het delen van verhalen op een manier dat ze memorabel en betekenisvol zijn: het draait allemaal om het creëren van meeslepende ervaringen. Technologie geeft ons superkrachten op dat gebied. Er zijn steeds meer (betaalbare) manieren om een meeslepende ervaring te creëren. Denk bijvoorbeeld aan een interactieve video en virtual reality. Ook in B2B (industrie) komt veel focus op storytelling en het inspireren van mensen in plaats van de 100 procent focus op technische aspecten.”
Storydelivery makes the difference
Nicky Meijer – business analyst en story architect
“Net als voorgaande jaren is er veel aandacht om te leren je verhaal beter te vertellen. Eerder hadden we de omslag van tekst heavy Powerpoint-presentaties naar meer visuele verhalen. Nu gaan we stapje verder en gaan we naar ervaringen en daarmee naar gebruik van meer technologie. Er lijken met de dag meer tools op de markt te komen waarmee snel en eenvoudig indrukwekkende ervaringen neergezet kunnen worden. Er zijn bijvoorbeeld tools die interactieve video zo gemakkelijk maken als iMovie ooit voor het maken van een gewone video deed.”
Process tactics
Robert Slagter – senrior consultant en process architect
“Naast bruikbare producten, moeten organisaties ook naar bruikbare processen toe. Door het introduceren van service design en UX-principes in old skool processen, kunnen we klantprocessen, zoals support processen gebruiksvriendelijker maken. Een klantproces moet mensgericht zijn; de dissatisfier wanneer dit niet het geval is, wordt steeds groter, zowel bij medewerkers die het proces moeten uitvoeren, als bij klanten op wie het proces gericht is.
Een belangrijke balans daarbij is het slagvaardig om kunnen gaan met dynamiek versus het grip houden op richting en kwaliteit in de processen. Door het beste van zelfsturing te combineren met heldere doelen en slimme communicatie komen we tot agile processen, en middelen om waar nodig richting te kunnen bieden.”
Wearble devices: eerste stappen richting Ambient User Experience
Jeroen Grit – managing consultant en UX specialist
“De smart home trend gaat landen, en daarmee komen devices en de informatie die zij brengen nog dichter op de gebruiker. De introductie van de Apple Watch zal helpen de wearable device trend een stap verder zetten in de technology adoption lifecycle waarmee dergelijke devices niet meer alleen voor innovators en early adopters zijn. Hierbij verwacht ik ook meer interesse voor health. Je ziet in de maatschappij al jaren veel aandacht voor gezond leven, door beweging en goede voeding. Nu de technologische middelen die je helpen hier grip op te krijgen steeds betaalbaarder worden, denk ik dat dit een vlucht zal nemen.”
Integrated customer service
Jeroen Grit – managing consultant en UX specialist
“De klantverwachting dat service steeds meer gedurende het hele proces geleverd wordt zal groeien, en niet alleen tot aan het moment van sales. Self support is hierbij prima, mits het goed aansluit bij de behoefte én bij persoonlijk contact de wachttijd minimaal is. Een hoge reactiesnelheid bij het aanbieden van service is een harde eis.”
Security is a must
Christian van den Berge – consultant en internet deployment specialist
“De privacy strijd zal heviger worden omdat ook het bredere publiek doorheeft dat de huidige verdeling van persoonlijke data slecht uit zou kunnen pakken. Een doorbraak zal er echter nog niet zijn, Facebook blijft te leuk en WhatsApp te praktisch. De eerste serieuze alternatieven zullen zich aandienen, de moeite van het uitproberen waard.
In 2015 wordt daarnaast een inhaalslag gedaan op security gebied en dit zal in dat jaar een vast onderdeel van online projecten worden. Met name ook relevant in combinatie met de trend van de quantified self en de vragen rondom security en ownership van die data.”
Internet of thing and maker movement
Nicky Meijer – business analyst en story architect
“Maker movement zet steeds verder door. De producten die helpen makkelijk zelf iets te maken, gaan een groter bereik krijgen.
Er is een steeds hogere verwachting van interacties die zouden moeten werken. Er is een ‘we can make anything‘ mentaliteit aan het ontstaan. Het wordt ook steeds makkelijker om techniek aan het dagelijks leven te koppelen. De DIY-platformen of mogelijkheden gaan groeien.”
Internet of Things and health
Bob Graat – consultant en UX specialist
“Internet of things in combinatie met de quantified self en health wordt groot en dan met name de diensten om deze data heen. Grote partijen als Google en Apple zetten zich ook in op dit gebied. In 2014 is er al een vlucht gemaakt met allerlei apparaten die aangesloten zijn of kunnen worden op het internet om daarmee data over de gebruiker te verzamelen. Denk aan de vele fitness- en sleep trackers, weegschalen, bloeddrukmeters, oximeters en zelfs hersengolf trackers.
In 2015 gaat de ontwikkeling van deze technologie ongetwijfeld door, maar vindt ook (het begin van) de slag om de services rondom al deze data plaats.”
Mensgerichte informatie voorziening
Robert Slagter – senior consultant en process architect
“Effectieve informatie bereik je door op een mensgerichte manier informatie op te stellen, via effectieve processen op het juiste moment op de juiste plek te krijgen en op een mensgerichte manier beschikbaar te laten zijn.”
Do it yourself / integrated
Marjolijn Stenneke – consultant en process architect
“Er zijn steeds meer zelf-hulp portalen, waarin mensen een heel proces van kop naar staart zelf kunnen regelen.”
Service customization
Marjolijn Stenneke – consultant en process architect
“Er komt meer mass customization in te leveren diensten en producten. Mensen nemen geen genoegen meer met eenheidsworst.”
Process ecosystems
Thomas Hijl – consultant en operations manager
“Het aan elkaar koppelen van processen binnen en buiten de eigen organisatie wordt meer van belang. Omdat ecosystemen belangrijker worden, moeten ook steeds meer processen op elkaar aangesloten worden tussen verschillende partijen in een ecosysteem. De uitdaging zit hem in het hernieuwd afstemmen op de behoeften van alle betrokkenen in een proces.”