De Jong & Laan
Data strategie voor de Jong & Laan
De Jong & Laan hoort bij de top 10 van de grootste accountants- en advieskantoren in Nederland en heeft groeiambities! Online dienstverlening via het eigen klantportaal Mijn.jonglaan.nl is een van de pijlers voor die groei. Aan TRIMM de uitdaging om data strategie rondom het klantportaal vorm te geven!
Specificaties
- Uitdaging: Datastrategie voor klantportaal
- Crafts: Strategy & Data Science
- Technologie: Google Tag Manager & Power BI
Het klantportaal
In zijn kern bestaat het portaal om de samenwerking tussen klant en experts bij de Jong & Laan optimaal te stroomlijnen. Het klantportaal is daarnaast bedoeld als leadgenerator voor new business bij bestaande klanten (cross- en upsell) en is een USP voor prospects om voor de Jong & Laan te kiezen. Om dit te kunnen doen is het belangrijk om te kijken naar de efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid van het platform en waar kansen voor verbetering zijn. En meten is in dit geval weten.
De uitdaging
Bij het creëren van een datastrategie is de grootste uitdaging om vast te stellen welke businessvragen je wilt beantwoorden, hoe je die in KPIs vertaalt en welke metrics daarbij horen.
In het geval van de Jong & Laan waren er 3 data vraagstukken. De eerste gaat over de operationele zaken rond samenwerking met de klanten online: hoe lang staat een taak voor een klant eigenlijk open? En in hoeverre is de workflow, intern of bij de klant, te versnellen en vereenvoudigen? Waar komen kritische deadlines in gevaar? Kortom; de KPI’s rondom de digitale bedrijfsprocessen en dienstverlening.
Het tweede aspect gaat over het realiseren van groei: het marketing- en salesvraagstuk. Welke behoeften heeft de klant? Welke informatie zoekt hij/zij en hoe kan het aanbod van de Jong & Laan daarop gepersonaliseerd aangeboden worden met behulp van Marketing Automation?
Het derde vraagstuk waar data bij gebruikt kan worden, gaat over de roadmap van het klantportaal zelf. Een eigen klantportaal vraagt een visie op het product, die deels gebaseerd zal zijn op gebruikersdata. Hoe gebruiken verschillende interne en externe gebruikers het portaal? En welke (potentiële) nieuwe features of verbeteringen leveren substantieel meerwaarde op?
Trimm heeft ons begeleid en geadviseerd in het proces om een concreet meetplan te realiseren, met als eindresultaat een dashboard. We kijken er naar uit om na de lancering van het nieuwe klantportaal de data te kunnen analyseren en het klantportaal te blijven door ontwikkelen.
Marjolijn van der Kolk, Product Owner bij de Jong & Laan
Aanpak en resultaat
Via een aantal (online) workshops definieerden TRIMM en de Jong & Laan samen de KPIs en metrics, met name gefocust op de roadmap voor doorontwikkeling én de marketing & sales kansen. Vervolgens zijn die vertaald naar een strategie en meetplan. Daarmee kan de Jong & Laan elke maand evalueren en bijsturen op de doorontwikkeling van hun eigen online dienstverlening.