Heuver - A future-proof e-commerce platform

Heuver: een future-proof e-commerce platform

Re-platforming van Heuver.com naar een nieuw e-commerce platform

In zes maanden tijd een volledig nieuw e-Commerce platform neerzetten terwijl het oude door moest blijven draaien: we deden het voor bandenspecialist Heuver Banden.

Een 10 jaar oud systeem kon niet meer mee in de groeiende wens van de klanten van Heuver naar digitale bestelmogelijkheden. Ook business logica, techniek en processen sloten niet langer op elkaar aan.
 
Wij gingen aan de slag met o.a. Magnolia DXP en hebben een toekomstbestendig platform ontwikkeld met uitstekende gebruikerservaring voor de internationale klanten van Heuver, met datakoppelingen naar diverse, interne systemen. Digitale transformatie op z’n best.

 

 

De concurrentie een stap voor blijven

Heuver is totaalleverancier van professionele banden en velgen en een van de grootste Bandenspecialisten van Europa. De internationale bandenmarkt is dynamisch en innoverend. Om de concurrentie niet alleen bij te blijven maar vóór te zijn is het voor Heuver van belang net zo dynamisch en innoverend te werken en de klanten optimaal te bedienen.

Zoals we in bijna elke branche zien, groeide bij de klanten van Heuver de vraag naar mogelijkheden voor digitale self-service: efficiënt, op een moment dat het de klant uitkomt en met een net zo goede klantenservice en adviesfunctie als in een live gesprek met een sales medewerker.

Omdat Heuver het fundament voor de online toekomst goed wilde leggen, is ervoor gekozen een compleet nieuw, toekomstbestendig eCommerce platform te ontwikkelen ter vervanging van de oude webshop.

Dankzij de prettige samenwerking met TRIMM hebben we, binnen de strakke deadline, een gloednieuw platform met de juiste integraties. Ook hebben we ons ERP-systeem kunnen vervangen zonder dat de website offline moest gaan. Onze gehele digitale omgeving is klaar voor de toekomst

Gerard Stokker, Heuver

Goals

Speerpunten in de ontwikkeling van het platform:

  • Een goede koppeling tussen systemen zoals een Enterprise Service Bus (Talend) inclusief ERP (Microsoft Dynamics) en CRM (Salesforce).
  • De internationale focus van Heuver met meer dan 10 vertalingen van het platform en één grote voorwaarde: tijdens de ontwikkeling van het nieuwe platform met achterliggend ERP moest de ‘oude’ online omgeving live blijven.

Omdat kwaliteit en persoonlijke service bij Heuver centraal staan, is het van belang dat het platform optimaal presteert op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Het dient een goede gebruikerservaring te geven op alle devices en er moet ruimte zijn voor doorontwikkeling, in bijvoorbeeld de vorm van een loyaliteitsprogramma of nieuwe technologie.

Een grote uitdaging bij de ontwikkeling van het platform was om de functionaliteiten van de oude webshop scherp te krijgen en in sommige gevallen op een andere plek neer te zetten in het nieuwe online platform. Aan de hand van research van de statistieken en interviews hebben we Heuver hierin kunnen adviseren.

Michiel Verheij, TRIMM

Aanpak op het snijvlak van business en architectuur

Om dit ontwikkeltraject te realiseren binnen de deadline, was het van belang de functionaliteiten en voorwaarden van Heuver zo snel mogelijk in kaart te brengen. Een focusteam ging aan de slag met zowel de commerciële kant als de techniek. Door middel van strategische sessies, het in kaart brengen van de (bedrijfs)processen en het definiëren van de rol van technologie en platforms.

Parallel werkten onze designers aan de User Experience (UX) en het design van het nieuwe platform. Daardoor kon het technisch ontwerp al vroeg gerealiseerd worden en was aansluiting met andere partners relatief eenvoudig.

Technische ontwikkeling

Het Heuver ecommerce platform draait op Magnolia DXP. Een robuust Enterprise systeem dat bij uitstek geschikt is voor koppelingen met diverse systemen. Magnolia stelt Heuver in staat om vanuit één CMS-systeem meerdere sites aan bezoekers aan te bieden. Zo hebben wij parallel aan dit project, van bandenmerken Aeolus en Barkley, Waarvan Heuver een exclusief distributeur is, ontwikkeld en live gezet.

Het Magnolia platform bestaat uit 12 domeinen en is verbonden met een data integratielaag waarachter o.a. Salesforce en Microsoft Axapta verbonden zijn. We maken gebruik van o.a. Keycloak, Azure, Kubernetes en verschillende Akamai functionaliteiten: Web Application Firewall (WAF), Content Delivery Network (CDN), Image Manager.

De administratieve, financiële, commerciële en logistieke processen van Heuver zijn ondergebracht in één software-oplossing: het ERP systeem. Gedurende de ontwikkeling van het eCommerce platform is het ERP systeem van Heuver vernieuwd. Een grote uitdaging, want deze ontwikkeling kon onze deadline in de weg staan.


Om te voorkomen dat deze ontwikkeling ons proces zou vertragen, hebben we ervoor gekozen een deel van de back-end functionaliteit tijdelijk op te nemen in een proxy.

Redefined for the Future

Door verschillende specialisten samen te brengen in dit project, is het gelukt op korte termijn een toekomstbestendig eCommerce platform te ontwikkelen waarin alle business logica, processen en techniek naadloos op elkaar aansluiten.

  • Conversiepercentage verhoogd met 28,37%
  • Gemiddelde laadtijd verbeterd met 21%
  • Aantal pageviews tot een transactie verlaagd met 23,58%
  • 10% minder vervolg zoekverfijningen: klanten vinden sneller waar ze naar op zoek zijn


Daarnaast biedt het platform nog eindeloze mogelijkheden voor Heuver om meer functionaliteiten te implementeren. Zo worden de klanten van Heuver nu en in de toekomst voorzien van de juiste kennis en producten.

Klaar om de stap te zetten naar een toekomstbestendige digitale omgeving?

Verbeter de gebruikerservaring en stimuleer conversie met een toekomstbestendig e-commerce platform met een naadloze gebruikerservaring.

Je kunt contact opnemen met Marc Woesthuis via onderstaand formulier, of via het volgende nummer +31 (0)53 4800 480

Alle velden met een * zijn verplicht.

contactImage