Een dag uit het leven van een UX designer
A day in the life of a UX designer
Niels Lieven is one of the UX designers of team Fronteers at TRIMM. When he is not doing that, he takes the most beautiful pictures, preferably during long journeys.
Join us in this blog on a journey through his working day at TRIMM.
You always come to TRIMM in your red car .. and then?
"I open up my laptop and check my mail. I am in close contact with the (external) product owner of the project I'm currently working on. We call and e-mail frequently to keep each other up to date. Jira is an important tool that has stories with work that I can do during the day.
After we have a stand up with our team. This is a daily moment in which we discuss what we did yesterday and what we will do today. If there are other important issues which have to be discussed, the stand up is the place to share these."
What does the rest of your morning look like?
"I usually work undisturbed on Jira stories in the morning. Stories are tasks that have been described by the product owner and arise from use cases. These can be tweaks, but also completely new pages or functionalities. I start with sketching on my iPad Pro and working out the digital concepts. I consult a lot with the UI designer, this ensures that he knows from the start of a project what's going on and gives him the possibility to conduct research before he starts designing. When I find the right way of working, I provide clear documentation for the UX designs, the so-called functional requirements. This describes the desired way of working of the website or application.
When the designer has finished his first designs, the developers can start working with the designs and documentation."
Can you elaborate on that process?
"Before projects and the products to be delivered are described in Jira, we always start with a workshop together with the customer. During this workshop we develop personas and draw up use cases. The goal of this session is to determine what needs to be realized. High level use cases arise from these sessions. The product owner then translates the use cases into several Jira stories."
Je komt altijd in je rode autootje naar TRIMM gereden.. en dan?
Ik start m’n laptop op en bekijk m’n mail. Ik heb veel contact met de (externe) product owner van het project waar ik op dit moment aan werk. Ik mail en bel veel met hem om te weten wat er speelt. Jira is een belangrijke tool waarin de stories staan met het werk dat ik kan oppakken.
Daarna hebben we een stand up met het team en bespreken we wat we gisteren hebben gedaan en vandaag gaan doen. Als er andere belangrijke zaken zijn, wordt dit ook gedeeld.
Hoe ziet je ochtend er verder uit?
In de ochtend kan ik vaak ongestoord werken aan de stories; dit zijn taken die zijn omschreven door de product owner en komen voort uit de use cases. Dat kunnen tweaks zijn, maar ook compleet nieuwe pagina’s of functionaliteiten. Ik begin met schetsen op mijn iPad Pro en werk zo de digitale concepten uit. Ik overleg veel met de UI designer zodat hij vanaf het begin weet wat er speelt en research kan doen voordat hij gaat ontwerpen. Als ik de juiste richting heb gevonden zorg ik voor goede documentatie bij de UX designs, de zogeheten functional requirements, die omschrijft hoe de website of applicatie moet werken.
Als de designer klaar is met de eerste ontwerpen, kunnen de ontwikkelaars samen met de ontwerpen en documentatie aan de slag.
Kun je iets meer vertellen over dat proces?
Voordat projecten en de op te leveren producten in Jira staan omschreven beginnen we altijd met een workshop waarin we samen met de klant persona’s uitwerken en use cases opstellen. Het doel van deze sessie is om te bepalen wat er precies gerealiseerd moet worden. Uit deze sessie komen high level use cases. De use cases worden vervolgens door de product owner samengevoegd in meerdere Jira stories.
Werk je aan meerdere projecten tegelijk?
Ik werk vaak aan 2 grote projecten en tussendoor komen kleine projecten die niet meer dan een paar dagen duren. Die afwisseling vind ik leuk, ik ben niet elke dag hetzelfde aan het doen.
Elk team binnen TRIMM heeft z’n eigen lunch gewoontes, wat zijn die van jullie?
We halen elke dag broodjes bij de Lidl, dat is altijd een gezellig moment. Het is fijn om even niet te praten over werk maar over game of thrones en voedsel documentaires. Daarnaast wordt er in de pauze veel gekillerd (darts).
Welk werk wacht er na de lunch op je?
Veel conference calls zijn in de middag gepland. Dat is het moment om aan de klant onze voortgang te laten zien. We werken veel voor internationale klanten en dan is dat de meest efficiënte manier van communiceren. Tijdens zo’n call presenteer ik mijn werk en licht ik mijn keuzes toe. Dat vraagt soms assertiviteit en een stevige houding om je plannen te verdedigen. Als de klant enthousiast wordt van onze ideeën is dat wel heel gaaf.
Omdat we met veel mensen in zo’n call zitten, duren deze afspraken soms lang. Ook kan het bij grote projecten lang duren voordat je groen licht krijgt. Dat zijn de mindere kanten.
Koffie?
Ja lekker… nou ja. Over de koffie verschillen de meningen. Doe mij maar een glas water.
Hoe ga je als UX designer om met testen?
We testen intern natuurlijk veel. Dat testen begint al met de wireframes in de beginfase van een project om te kijken of het werkt zoals ik heb bedacht. Als dat niet zo is ga ik terug naar de tekentafel. Door in een vroeg stadium te testen kan ik voorkomen dat er later veel werk voor niets gedaan wordt door zowel mij, de designers als de developers. In een later stadium voeren we ook usability tests uit; daarin testen we een klikmodel of high fidelity template van de site of applicatie. Eindgebruikers laten we dan een aantal scenario’s uitvoeren in. Het is leuk om te zien hoe de klant omgaat met wat ik heb bedacht. Zij doen soms andere dingen dan je verwacht, dat is waardevolle input voor je eindproduct.
Lunch, koffie.. die emmer met snoep is ook wel fijn voor het cup-a-soup moment…
Ja die is goed hè? ’s Ochtends pak ik meestal fruit dat we hier gratis kunnen pakken, toch iets gezonder dan al dat snoep.
Aan het einde van de dag gaan de collega’s meestal gewoon naar huis. Maar als team doen jullie regelmatig iets na werktijd toch?
Ja klopt, vaak gaan we de stad in. Dat combineren we met een etentje, pub quiz of escape room. Eén keer per jaar organiseert ons team de speciaal bier avond voor heel TRIMM.
Als ik terug kijk was het laser gamen in het TRIMM pand wel één van de meest gave dingen.
Laatste vraag: ik ben benieuwd hoe je up to date blijft in je vak...
Ik heb een paar cursussen gevolgd vanuit het opleidingsbudget van TRIMM. Ik heb ook een abonnement op een UX community waar ik het hele jaar door interessante content kan lezen. Soms ga ik naar een UX congres. Daarnaast krijg ik elke week een mail van Codrops over nieuwe trends en ontwikkelingen. Dit alles helpt om jezelf een beetje op te frissen maar ook om nieuwe dingen te leren.
Word jij ook enthousiast van het creëren van optimale gebruikerservaringen en lijkt een baan bij TRIMM je wat? Lees snel verder op www.werkenbijtrimm.nl!