Persona's voor een succesvolle website
Persona’s voor een succesvolle website
Iedereen wil dat zijn of haar website succesvol is. Toch blijken zeer veel websites niet te voldoen aan de verwachtingen die er van te voren waren. In een serie artikelen zal ik kijken waar het vaak fout gaat en hoe persona’s kunnen helpen om een website beter en succesvol te maken.
Vandaag in deel 1 kijk ik wat dat dan is; ‘een succesvolle website’ en hoe persona’s hierin een rol kunnen spelen. Maar eerst zal ik heel kort uitleggen wat een persona is.
Wat zijn persona’s?
Een persona is een fictief personage welke op basis van de kennis van de betreffende doelgroep en de ervaring en kennis die is opgedaan in andere gebruikersonderzoeken wordt opgesteld. Een dergelijk personage krijgt gestalte door een complete invulling van de persoon: naam, leeftijd, geslacht, gezinssituatie, werk, hobbies en zelfs karaktereigenschappen worden opgesteld.
Later in deze serie kom ik hier nog uitgebreid op terug.
Succes
Er is al veel gepraat over wat nu precies het succes bepaalt van een website. Velen zullen zeggen dat dit sterk afhankelijk is van de website en het doel wat de website heeft. Er zijn immers vele verschillende doelen te verzinnen; informeren, engageren, branding, leads genereren, verkoop genereren, etc. etc. Daarnaast worden er vele verschillende factoren genoemd: aantallen bezoekers, positie in Google, conversie ratios, herhaalbezoeken, etc. etc.
Toch is er iets wat al deze verschillende type websites met elkaar gemeen hebben en die het succes van een website bepaalt: De gebruiker. Het succes van een website wordt bepaald door de tevredenheid van de gebruikers.
De gebruiker is precies datgene wat snel en gemakkelijk uit het oog verloren wordt bij (internet)projecten. Het concept voor een internetsite en de gewenste functionaliteit, informatie en design worden meestal ingevuld vanuit de businessdoelen die een organisatie heeft. Vanuit daar wordt gekeken hoe het internet bij kan dragen aan het vervullen van die doelen. Dit is een logische en ook zeker een goede benadering. Het is echter geheel vanuit de organisatie gedacht en het zou hier niet moeten stoppen.
Een ander veelvoorkomend probleem is dat de mensen die bij een project betrokken zijn de organisatie en al haar aspecten (te) goed kennen en zeer betrokken zijn bij de organisatie. Dit veroorzaakt problemen wanneer zij vanuit de gebruiker gaan denken, omdat zij letterlijk in de schoenen van de gebruiker gaan staan: ze nemen zichzelf, met alle kennis en betrokkenheid van de organisatie, als gebruiker
Persona’s
Hier komen persona’s in beeld. Zij kunnen ervoor zorgen dat de gebruiker daadwerkelijk centraal gezet en gehouden wordt gedurende het hele project. Ze kunnen zeer goed helpen bij discussies op verschillende niveau’s (bijv. politiek of strategisch) die veelal vanuit het spanningsveld van de organisatie gevoerd worden. Door een persona als ander gezichtspunt te kunnen hanteren wordt er een andere blik op de discussie geworpen. Dit is nou juist de blik die het succes gaat bepalen!
Naast het centraal zetten en houden van de gebruiker kent het gebruik van persona’s nog een aantal voordelen, waaronder:
1. Duidelijkheid
Het voorkomt dat verschillende mensen die betrokken zijn bij het project, een verschillend beeld van de doelgroep(en) hebben of krijgen. Het vergemakkelijkt discussie rondom de website.
2. Inspiratie
Persona’s kunnen ook ter inspiratie dienen; het geeft de ontwerpers en alle betrokkenen meer het idee voor een specifiek iemand te ontwerpen in plaats van voor een doelgroep.
Het laat de doelgroep meer leven.
Voor ik verder zal ingaan op hoe persona’s gebruikt kunnen en moeten worden zal ik in het volgende deel eerst kijken hoe we kunnen komen tot goede persona’s.