Grolsch Horeca portal

Digitaal platform Grolsch ondersteunt horeca met selfcare en data

Voor Grolsch ontwierpen en ontwikkelden we de Grolsch horeca portal. Op dit innovatieve, online platform ondersteunt Grolsch haar horecaondernemers met selfcare, data en de daarbij behorende data-analyses.

Omdat de accountmanagers van Grolsch hiermee in belangrijke mate worden ontlast, ontstaat er meer ruimte voor hun eigenlijke werk.

Met dit platform biedt Grolsch horecabedrijven persoonlijke aandacht en de middelen om gerichter zaken te doen en te groeien.

Specificaties

Doel

Met een breed portfolio aan merken en bieren begeeft Koninklijke Grolsch zich in een vrij traditionele markt waarin horeca en retail de belangrijkste kanalen zijn. Langzaamaan groeit echter de rol van digital en e-commerce.

In de B2B-wereld nemen de verwachtingen merkbaar toe. Zoals horecaondernemers privé gewend zijn om met selfservice-oplossingen alles te regelen, kon Grolsch in haar B2B-omgeving nauwelijks meer om een digitaal platform heen waarop al haar interne disciplines samenkomen.

Het uitgangspunt voor het online platform was om een verlengstuk te creëren voor de relatie tussen Grolsch en haar B2B klanten, de horecaondernemers. Het portaal moest hierbij voordelen bieden voor zowel Grolsch als haar B2B klanten:

  • Meer business halen uit bestaande relaties.
  • Het efficiënter en 24/7 behandelen van klantvragen.
  • Minder tussenkomst van de accountmanager, zodat zij meer ruimte hebben om nieuwe waarde toe te voegen aan de klantrelatie.
  • Het dichterbij brengen van verschillende interne afdelingen.
  • Het creëren van een single point of entry door op één centrale plek alle online tooling bij elkaar te brengen.

Resultaat

Waar horecaondernemers voorheen hun accountmanager belden, begint tegenwoordig een geoptimaliseerde en gepersonaliseerde gebruikerservaring de standaard te worden. 

Door een selfservice portaal te ontwikkelen waarop alle backend systemen zijn aangesloten, is er nu één digitaal loket. Voor de verkoop van bier, het inrichten en de planning van de beschikbare tapkranen, de aanvraag van merchandise of evenementenmateriaal, het volgen van trainingen en alle andere functionaliteiten die passen bij het verminderen van de administratieve last.

Maar de bundeling van interne services en daarmee toevoegen van gemak is slechts één kant van de meerwaarde. Nog belangrijker is dat er met het platform extra klantwaarde wordt gecreëerd. Doordat alle interne systemen nu zijn gekoppeld kan Grolsch in het portaal functionaliteiten voor business intelligence aanbieden. Data en analyses zorgen ervoor dat horecabedrijven proactief bedrijfsadvies kunnen krijgen. Waar eerder alleen de accountmanager beschikte over benchmarks, zijn de ondernemers nu zelf in staat data-inzichten op te doen.

Blijft de verkoop van een product achter bij het gemiddelde? De analyses maken onder andere duidelijk hoe de bedrijven presteren en waar kansen liggen om te groeien.

Daarmee verandert de rol van de accountmanager merkbaar. Die krijgt namelijk meer ruimte om zich te richten op dat waar diegene echt goed in is: het vinden van kansen voor zowel Grolsch als de horecaondernemer.

Omdat het platform is opgebouwd vanuit de user journeys van de verschillende gebruikers, ondersteunt het portaal de accountmanager naadloos in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden. Zo heeft de accountmanager alle informatie en tooling op één plek beschikbaar om een visit voor te bereiden, te voeren en af te sluiten.

Overige informatie

Tijdens de ontwikkeling hebben we er ook voor gekozen functionaliteiten in te bouwen waarmee accountmanagers gericht notificaties kunnen sturen naar hun klanten. Brengt Grolsch een product op de markt dat de accountmanager op persoonlijke wijze bij een type klant, klantsegment of in een bepaald gebied onder de aandacht wil brengen - bijvoorbeeld ter voorbereiding op een één-op-één gesprek - dan wordt er bijvoorbeeld besloten een e-mail of SMS te sturen naar dit totale segment. Accountmanagers zijn bij uitstek in staat om te bepalen waar in de relatie waarde is toe te voegen. Het platform faciliteert daarin.

Dat het platform haar gebruikers ondersteunt in haar dagelijkse werkzaamheden is al direct voelbaar in de organisatie bij Grolsch: een oudere accountmanager die niet veel op heeft met digitale middelen, voert inmiddels 99% van zijn bezoekverslagen in via het online portaal.

Soortgelijke uitdaging? Plan een verkenningsgesprek.

Je kunt contact opnemen met Janinka Feenstra via onderstaand formulier, of via het volgende nummer 053 4800480

Alle velden met een * zijn verplicht.

contactImage