B2B Branding
Branding voor B2B: van positionering tot identiteit
Bij TRIMM zijn we ons bewust van de kracht van een sterk en onderscheidend merk. Onze klanten opereren vaak in competitieve markten, waarbij klant- en merkbeleving juist hét verschil maken. Door passend aandacht te geven aan de branding van onze klanten, dragen wij bij aan het merk.
Wij onderscheiden ons door onze kennis en expertise op het gebied van B2B marketing en B2B branding. Lange buyer journeys, veel touchpoints en grote groepen die samen een inkoopbeslissing maken zijn slechts enkele van de vele elementen waarin B2B significant verschilt van B2C. Het is erg belangrijk in deze markten om jezelf met een krachtige branding strategie in de markt te zetten. Deze moet altijd aansluiten op de merkwaarden van jouw bedrijf.
Wij gaan dan ook samen met onze klanten aan de slag met de creatie van een passende merkstrategie/merkontwikkeling. Van positionering tot volledige identiteit, of van merknaam tot aan de ontwikkeling van het volledige digitale landschap: wij kunnen samen met jou jullie merk ontwikkelen, van A tot Z!
Hoe doen wij dat? Daarvoor hebben we een aanpak met daarin 3 stappen:
1. Begrijpen; Eerst verkrijgen we zoveel mogelijk inzicht in het bedrijf: de missie, visie, (interne en externe) cultuur, ambities en andere elementen.
2.Ontwerpen; Deze fase bestaat uit drie subelementen, n.l. schetsen, focussen en definiëren
3. Uitwerken; In deze fase worden de ontwerpen doorvertaal in alle elementen waar ze van toepassing kunnen zijn, zowel offline als online
Hieronder gaan we dieper in op wat deze stappen in detail inhouden
Wat zijn je merkwaarden?
De kracht van een merk wordt gevormd door een optelsom van uitingen en activiteiten. Deze moeten aansluiten op de basiswaarden van jouw merk/bedrijf. Wat is de missie, visie en de cultuur van het merk/bedrijf? Daarnaast moet de vertaling van deze waarden naar online en offline communicatie uitingen consistent zijn, het doel is om op een consistente manier het merk over te brengen naar de gewenste doelgroepen. Zo benut je de volledige potentie van jouw merk.
Een overzicht van onze expertises
De TRIMM werkwijze
Wij hanteren een ‘’open’’ proces met onze klanten, dit houdt in dat wij samen met de klant het merk opbouwen. We betrekken de klant of het kernteam in het creatieve proces, waarbij we op gefaseerde wijze een merk bouwen: van strategie tot (grafische) vormgeving.
De fases die we doorlopen:
1. BEGRIJPEN
Eerst verkrijgen we zoveel mogelijk inzicht in het bedrijf: de missie, visie, (interne en externe) cultuur en ambities van onze opdrachtgever. Ook onderzoeken we welk beeld de klanten van het bedrijf/merk hebben. Klopt het beeld dat klanten van onze opdrachtgever hebben ook met het beeld dat zij van zichzelf hebben? En bereikt onze klant zijn gewenste doelgroepen op dit moment al?
Deze informatie achterhalen we op verschillende manieren:
- Branding workshop(s)
- Strategische workshop(s)
- Interne en externe research
POSITIONERING
Met alle inzichten die we verkrijgen in de stappen hiervoor komen wij tot een heldere omschrijving die verwoordt waar jouw merk/bedrijf voor staat. Van hieruit positioneren we je organisatie in de markt.
MERKWAARDEN
Ook kom je er door research achter waar het merk voor staat. Dit helpt om de menselijke waarden van het merk te vertalen naar een passende branding strategie, en deze met focus uit te zetten tot een concreet plan.
2. ONTWERPEN
Zodra de strategie staat vormt alle input een kader waarbinnen de merkidentiteit gevormd wordt. Dit gebeurt in 3 stappen:
SCHETSFASE
In de schetsfase vormen we de basis van de merkidentiteit. Dit doen we op basis van de positionering, de merkwaarden en de huidige reputatie van het merk. Deze schetsen maken wij samen en in overleg met de klant, ook zorgen we ervoor dat er alle ruimte is voor het delen van feedback en aanvullingen.
FOCUS FASE & BRANDINGKIT
In deze fase worden op basis van de feedback aanpassingen en/of verfijningen toegepast om te komen tot een laatste ontwerp.
Vervolgens maken we een complete branding kit, van logo tot kleur- en typografie. Dit zijn de meest belangrijke basis elementen voor een huisstijlhandboek. Nadat we dit uitgewerkt hebben, delen we dit weer met de klant om feedback en aandachtspunten te verzamelen.
DEFINITIE FASE
In deze fase wordt de gekozen identiteit gedefinieerd, hiermee staat de basis die nodig is voor het ontwikkelingen van marketing- en communicatie uitingen die consistent zijn met de branding strategie.
3. Uitwerkfase
Zodra de fundering van het merk staat, vormt dit het uitgangspunt die de basis zal vormen voor de verdere ontwikkeling van het merk.
Soortgelijke uitdaging? Plan een verkenningsgesprek.
Je kunt contact opnemen met Adam Butler via onderstaand formulier, of via het volgende nummer 053 4800480
Alle velden met een * zijn verplicht.